Jak co roku, wraz z wypaleniem się ostatnich zniczy, rozpoczynają się przygotowania do „świątecznego szaleństwa”. Co prawda nie we wszystkich branżach wzrost sprzedaży podczas tego „magicznego czasu” jest zauważalnie większy. Niemniej jednak, lwia część właścicieli sklepów online notuje o wiele lepsze wyniki pod koniec każdego roku, co oczywiście nie dzieje się bez przyczyny. Dlatego, już teraz należy myśleć o zaplanowaniu i wdrażaniu kampanii marketingowych ukierunkowanych właśnie na święta Bożego Narodzenia.
Z racji, że brodacz z nadwagą jest już za rogiem, poniżej prezentujemy 5 szybkich wskazówek, które z pewnością pomogą zwiększyć świąteczną sprzedaż Twojego sklepu, ale nie tylko.
1. Stwórz mechanizm rekomendacji prezentów.
Świąteczny okres w większości sprowadza się do kupowania prezentów. Wszyscy z nas planują kupić prezenty dla rodziny, przyjaciół czy nawet współpracowników. Wszystko byłoby cudownie, gdyby nie pojawiający się rok do roku problem pod tytułem „co kupić”? Nie jesteśmy już dziećmi i nie robimy list życzeń, dlatego też wiele osób kupujących w internecie nie pogardzi poradą odnośnie planowanego zakupu. Świetnym przykładem takiego mechanizmu rekomendacji jest Centrum Prezentów Amazona prezentowany poniżej. W prosty, a zarazem sprytny sposób użytkownik może wyszukać prezenty dopasowane do każdego typu osoby.
2. Określ kalendarz dostaw.
Klienci często przypominają sobie o prezentach w ostatniej możliwej chwili, pojawia się wtedy wiele wątpliwości, czy aby na pewno przesyłka dojdzie na czas. Aby ułatwić sobie życie, jak i zapewnić najwyższą jakość obsługi użytkownikom Twojego sklepu, warto pomyśleć o stworzeniu kalendarza dostaw. Najlepiej w widocznym miejscu umieść link do strony, na której wyjaśnisz w jakich godzinach należy dokonać zakupu, aby przesyłka została wysłana jeszcze tego samego dnia. Do jakiego dnia należy zamówić towar, aby został dostarczony np. za granicę. Określisz, ile zajmie jej doręczenie w zależności od konkretnego przewoźnika, czy w jakich dniach podczas świąt konkretne firmy dowożą paczki.
3. Świąteczne promocje.
Kupujący muszą kupić kilka prezentów, dlatego często zwracają uwagę, a nawet liczą na świąteczne promocje. Szczerze powiedziawszy w obecnych, wysoko konkurencyjnych realiach, sklep bez świątecznych zniżek może zdeklasować swoją pozycję już na starcie. Nie musisz obniżać cen wszystkich produktów, ale zadbaj o kilka świątecznych promocji.
Dodatkowo, świetnym pomysłem jest zacząć wcześnie. Wcześnie przekaż swoim klientom informacje np. poprzez newsletter, a równie wcześnie zyskasz ich zainteresowanie. Wspomniany wcześniej Amazon, już teraz włączył licznik, który odlicza czas to rozpoczęcia świątecznych promocji.
Wszystko sprowadza się do przewidywania trendów. Jeżeli zamierzasz wysłać newsletter informujący o świątecznych zniżkach, nie ujawniaj ich wszystkich. Przekaż swoim klientom kilka najatrakcyjniejszych ofert, zachęcając ich tym samym do odwiedzenia Twojego sklepu, w celu odnalezienia reszty. W ten sposób, będą bardziej skorzy, aby rzeczywiście odwiedzić Twój serwis ecommerce, inaczej prawdopodobnie szybko przejrzą maila (i jeżeli nic ich nie zainteresuje) usuną go.
4. Dodaj chat umożliwiający kontakt z obsługą sklepu.
Klienci przy wyborze prezentów, mają wiele wątpliwości – dużo więcej, niż w przypadku wyboru towarów dla siebie. Dlatego warto udostępnić im możliwość szybkiego kontaktu z obsługą sklepu. Wspomniałem już wcześniej, że często liczy się czas, dlatego nie pozwól, aby z powodu, zbyt długiego oczekiwania na odpowiedź Twój potencjalny klient udał się do konkurencji.
Chat nie musi być uruchomiony w dłuższej perspektywie, jednak w okresie największego ruchu z pewnością zwiększy wskaźnik konwersji w Twoim sklepie.
5. Zbieraj maile od okazjonalnych klientów.
Listopad i grudzień to często najlepsze miesiące do sprzedaży produktów. Jest to również świetny czas, aby zdobyć kontakt do osób, które zazwyczaj nie robią zakupów online. Podczas wzmożonego ruchu upewnij się aby Twój formularz wpisu do newslettera był zlokalizowany w widocznym miejscu oraz, aby odwiedzającym opłacało się zapisać do niego. Często wystarczy zaoferować darmowy ebook, dostęp do specjalistycznego raportu czy zniżkę na zakupy, aby zachęcić odwiedzających do pozostawienia swojego adresu e-mail.