20 listopada mieliśmy w naszym biurze Gości 🙂 I to nie byle jakich, bo Uczestników organizowanego przez nas szkolenia Google Analytics, prowadzonego przez naszego Wodza – Błażeja Łukomskiego 🙂
Jak wyglądało szkolenie i jakie zagadnienia były poruszane? Krótkie podsumowanie poniżej:
1.Wstęp
Zaczęliśmy od podstaw, czyli omówienia podstawowych wskaźników Google Analytics.
2.Widoki
Następnie przeszliśmy do widoków, a wśród nich:
- Słowa kluczowe
Tutaj dowiedzieliśmy się kilka ważnych niuansów, m.in. tego, że niektóre słowa kluczowe mogą być niewidoczne w statystykach ze względu na posiadany SSL. Błażej podkreślł korzyści wynikające z połączenia Google Analytics z Google Webmaster Tools. Poprzez to połączenie możemy m.in. uzyskać dane na temat tego, jakie słowa i ile razy były wyszukiwane w ujęciu globalnym, w wyszukiwarce.
- Kampanie
Czyli podstawy tego, jak prawidłowo konfigurować kampanie.
- Strony docelowe
Dowiedzieliśmy się, że pozwalają one dowiedzieć się, które strony maja najwyższy współczynnik odrzuceń i co należy w nich poprawić. Głównymi przyczynami błędów bywają najczęściej zła konstrukcja i treść, ale także szereg innych, niezależnych czynników.
3.Urządzenia mobilne
Kilka informacji na temat tego, jakie są zachowania użytkowników. Okazuje się, że najczęściej przeglądają oni produkty, którymi są zainteresowani na tablecie lub telefonie, ale zakupu ostatecznie dokonują z wykorzystaniem komputera (stacjonarnego bądź laptopa).
4.Raport: Wyszukiwanie
Ta część narzędzia pozwala nam na wyciągnięcie ciekawych wniosków na temat tego, co Klienci najczęściej wyszukują w e-sklepie poprzez wyszukiwarkę. Przykład? Proszę bardzo: jeżeli najczęściej wyszukiwanym elementem był regulamin, znaczy to nie mniej, nie więcej to, że jest on zbyt mało wyeksponowany. Warto także, by właściciele e-sklepu na podstawie raportów przeanalizowali, jakie słowa były wpisywane przez Użytkowników. Pozwoli to ocenić, czy prowadzone działania są prawidłowe, a wyniki miarodajne.
5.Treści strony
To właśnie one pokazują nam, jak procentowo rozkłada się ‘klikalność’ poszczególnych stron (co ważne – jest to analiza powtarzających się linków, a nie unikalnych miejsc do klikania). Narzędzie to jest pomocne także w optymalizacji stron oraz odpowiedniej prezentacji treści na nich.
6.Zdarzenia
Głównym celem jest tutaj analiza wyników formularzy np. ile osób otworzyło formularz, a ile ostatecznie go do nas wysłało. Innymi słowy, jaka jest skuteczność zaawansowanych formularzy takich jak np. “Zapytaj o cenę”.
7.Raport: e-commerce
W raportach e-commerce możemy wyciągnąć dane na temat podstawowych wskaźników sklepowych, tj.: konwersja, obrót (bardzo ogólny raport pokazujący trendy). Widać w nich wahania konwersji, a także wartość koszyka. Należy pamiętać jedną ważną zależność – jeżeli konwersja spada, a wartość koszyka wzrasta to wcale nie musi być to dla nas zła wiadomość.
8.Ścieżki wielokanałowe
Służą do badania jakości ruchu pod kątem konwersji. Analizując je widzimy skąd Użytkownicy wchodzili na naszą stronę i jak się zazębiali. Może dojść na przykład do takiej sytuacji, że dany Użytkownik trafił na naszą stronę dzięki płatnemu wyszukiwaniu, bezpłatnemu, a także wchodząc na stronę bezpośrednio – i do tego to wszystko działo się jednocześnie. Należy podkreślić, że to narzędzie jest niezwykle użyteczne przy planowaniu kolejnych kroków prowadzonych kampanii.
9.Czas rzeczywisty
Pokazuje on wszystkie wizyty na stronie, które miały miejsce w ciągu ostatnich 5 minut.
10.Budowa kod śledzącego
Niekiedy dochodzi do sytuacji, w której ruch na stronie nie jest liczony. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Strona ma zablokowany JavaScript lub Użytkownikowi nie wczytała się strona. W takich sytuacjach wizyty tychże Użytkowników nie zostają ujęte w statystykach. Jest jednak na to proste rozwiązanie – wystarczy dodać loader np. na stronach płatności.
11.Ciasteczka i czasy ich pamiętania przez Google Analytics
Czasy te są różne i wynoszą odpowiednio:
- dla Użytkownika – 2 lata,
- dla kampanii – 6 miesięcy,
- dla wizyty – 30 minut.
Ciekawostka! Każda inna forma wejścia (z wyłączeniem wejścia bezpośredniego na stronę) kasuje poprzednią wizytę. Czyli jeżeli np. Użytkownik wchodzi na stronę, następnie wychodzi i wraca na nią ponownie, ale tym razem skierowany przez reklamę, to w Google Analytics jest to notowane jako nowa wizyta.
12.Czas na stronie
Należy pamiętać, że flash’e i skrypty działające na jednej stronie wymagają dodatkowego śledzenia (np. zdarzenia lub sztuczne Page View).
13.Cele
Ważne jest, by każda strona miała ustawione swoje cele. Właściciele e-sklepów powinni je stale mierzyć, analizować i na podstawie tego poprawiać. Jeżeli chcemy dokonać bardzo szczegółowej konfiguracji celu, opartej o URL strony to często potrzebne do tego będą zdarzenia nieregularne (po to by wyrazić jakieś kroki).
14.Segmenty i Filtry
Filtry zakładane są na widoki i dla całego konta. Segmenty natomiast w koncie Użytkownika Google Analytics. W tym przypadku Google+ udostępnia nam część danych takich jak: płeć Użytkownika, jego wiek, itp.
Czym są segmenty? Jest to dodatkowy aspekt filtrowania danych, jednak na poziomie konta Użytkownika (w tym przypadku możliwy jest export/import z/do innych kont Użytkownika).
15.Znakowanie kampanii
Znakowanie kampanii warto rozpocząć od zapoznania się z Google URL Builder. Co to takiego? Narzędzie do budowania linków według wybranych przez nas parametrów. Przy ich tworzeniu warto jednak pamiętać, by używać stałych nazw, bez wpisywania losowych znaków, gdyż koniec końców tworzy się przez to niesamowity chaos w statystykach 🙂 Ważne wskazówka: polecamy by parametr medium=e-mail było zawsze tak samo znakowany (analogicznie dla wszystkich kampanii), gdyż w przyszłości pozwoli nam to na analizę kampanii e-mailowych bez względu na inne płaszczyzny.
16.Webmaster Tools
Polecamy połączenie Google Analytics z Webmaster Tools, ponieważ daje nam to możliwość wglądu w zapytania globalnie w Google, strony docelowe i analizę geograficzną w kontekście fraz naszej strony. Na przykład, ile razy łącznie dana fraza (np. best.net) była wyświetlana w Google w ciągu ostatniego miesiąca, ile osób kliknęło w tę frazę, itd.
Warto analizować błędy pokazujące się w Webmaster Tools i sukcesywnie je poprawiać.
17.Niestandardowy wymiar
Możemy stworzyć grupy Użytkowników i dokonać w ten sposób ich segmentacji. Wymiary mogą dotyczyć również domen.
18.Raportowanie sprzedaży e-commerce
Szczególnie ważnym jest podkreślenie faktu, iż zamówienia anulowane są traktowane przez Google Analytics jako minusowe, a nie neutralne, co powoduje, iż wyniki sprzedaży bywają przekłamane. Dlatego też wszystkim właścicielom e-sklepów polecamy przeprowadzanie testów (zamówień testowych) na wersjach testowych sklepów, a nie na live. Ciekawym i praktycznym rozwiązaniem okazuje się być także wysyłanie w regularnych odstępach czasu raportów na e-maile. Bowiem bywają one pomocne przy rozliczeniach i stałym monitoringu działań.
19.Adwords
Do Google Analytics warto podłączyć także konto Google AdWords. Pozwala nam to uzyskać dodatkową porcję wartościowych danych.
20.Jak optymalizować strony, czyli kilka ogólnych wskazówek
Podczas szkolenia wskazanych zostało kilka czynności, które mogą okazać się pomocne w optymalizacji, m.in.:
- badanie stron docelowych pod kątem ich efektywności i tego, czy ruch się nie ukrywa,
- analiza przepływu, czyli jak po naszej stronie poruszają się Użytkownicy, czy poprzez błędy w danych miejscach na stronie nie tracimy? Warto w tym miejscu wyciągnąć wnioski – głównie poprzez porównanie naszych wyników ze średnimi wynikami z branży lub po prostu ze starymi danymi sklepu,
- analiza stron wyjścia – z jakich stron Użytkownicy uciekają? W tym miejscu warto zastanowić się, dlaczego tak się dzieje i co możemy zrobić, by te “ucieczki” wyeliminować,
- analiza ścieżek celu – głównie optymalizacja celów.
- testy A|B – pozwalają na decydowanie o skuteczności newralgicznych elementów sklepu,
- clicktracking – czyli analiza ruchu po klikach. Bardzo często są to narzędzia, z których możemy skorzystać za darmo, a dostarczają nam cennych danych do optymalizacji.
21.Przydatne narzędzia
Na koniec przedstawione zostało kilka narzędzi, które mogą być wsparciem dla każdego użytkownika Google Analytics – zarówno tego początkującego, jak i “wyjadacza”:
- Google Trends,
- Google Tag Manager,
- SEMSTORM,
- Google Keywords Planner,
- PageSpeed Insights.
Tak więc jak widać, poruszanych zagadnień było wiele. Uczestnicy szkolenia dowiedzieli się wielu rzeczy, które mogą okazać się im pomocne w dalszych działaniach na polu e-commerce. Powodzenia!