Pierwsze wzmianki na temat indywidualizacji produktów pojawiły się w 1971 roku, w książce pod tytułem “Szok Przyszłości” sygnowanej przez Alvin’a Toffler’a. Zdaje się jednak, że wtedy ani A. Toffler ani nikt inny nie zdawał sobie sprawy, na jak wielką skalę rozwinie się personalizacja. Obecnie jest to najbardziej popularna strategia biznesowa, Przykładów personalizacji na rynku jest wiele. Postanowiłam więc wybrać 10 najpopularniejszych i pokrótce o nich opowiedzieć.
- Branża motoryzacyjna – m.in.: BMW / Fiat
Personalizację w branży motoryzacyjnej reprezentują prawie wszystkie marki. Dla przykładu pozwolę sobie przytoczyć jednak tylko dwie z nich – Fiat oraz BMW. Pierwsza z nich umożliwiła swoim Klientom opracowanie i przekazanie do firmy Fiat swoich pomysłów na aranżację Fiata 500, kiedy model ten nie był jeszcze nawet produkowany. Rozwiązanie to okazało się olbrzymim sukcesem, gdyż do siedziby firmy trafiło łącznie 160 000 propozycji! W podobny sposób działa BMW. Stworzyli oni bowiem specjalną platformę internetową, na której użytkownicy Mini Coopera mogli zaprojektować wzór, który następnie pojawiał się na dachu ich samochodów.
- Branża obuwnicza – Adidas
Firma ta podeszła do personalizacji w dwojaki sposób. Z jednej strony dała swym Klientom możliwość zaprojektowania swojego własnego obuwia, spełniającego ich indywidualne oczekiwania, np. wybór koloru wkładki obuwia, koloru sznurówek. Z drugiej jednak stworzyli sobie szansę na rozpoznanie trendów panujących na rynku, przez co mogli podjąć decyzję o rozpoczęciu lub zaprzestaniu produkcji danego modelu. Przykładowo, jeżeli w pewnym okresie wśród personalizowanych przez Klientów butach dominował kolor czarny, był to sygnał dla projektantów, że właśnie taki kolor jest modny w danym sezonie.
- Branża obuwnicza – Scarosso
Personalizacja występuje także w przypadku bardziej eleganckiego obuwia. Przykładowo firma Scarosso daje swym Klientom możliwość wyboru rodzaju buta, skóry, z której zostanie wykonany, a także rodzaj podeszwy, obszycia. Dodatkowym rarytasem jest umieszczenie na podeszwie buta… własnego podpisu Klienta.
- Branża upominków – Pyramid International
Ten sklep internetowy umożliwia swym Klientom stworzenie spersonalizowanych prezentów. Pyramidp udostępnił Klientom konfigurator online, dzięki któremu mogą stworzyć kubek z własnoręcznie stworzonym nadrukiem. Mogą oni wybrać rodzaj tła, dodać swoją grafikę, tekst oraz miejsce, gdzie dany element będzie ulokowany. Klienci nie muszą już przeszukiwać czeluści internetu, by znaleźć prezent, którego szukają.
- Branża spożywcza – Coca cola
Jestem przekonana, że o tym przykładzie personalizacji nie trzeb zbyt wiele mówić 😉 Z pewnością każdy z nas, jeżeli choć raz nie trzymał w swych dłoniach butelki bądź puszki ze swym imieniem lub chociażby z napisem typu “Najlepsza mama”, “Słodziak”, to przynajmniej słyszał o tym od znajomych lub widział reklamę w mediach. Akcja ta cieszyła się ogromną popularnością. W niektórym miastach na świecie stanęły nawet specjalne automaty Coca Coli, w których Klienci mogli stworzyć butelkę lub puszkę z własnym napisem. Co więcej świat ujrzał też przykład oświadczyn za pomocą spersonalizowanych butelek. Trudno o lepszą reklamę produktu!
- Branża odzieżowa – Bivolinio
Ciekawego przykładu personalizacji dostarcza belgijski producent koszul – Bivalinio. Firma ta oferuje swym Klientom konfigurator koszul. Jednak nie jest to taki zwyczajny konfigurator. Bowiem narzędzie to dopasowuje Klientowi koszulę na podstawie informacji takich jak: obwód kołnierzyka, wiek, wzrost oraz waga. Wystarczy, że Klient poda te dane, a konfigurator sam automatycznie dopasuje idealną koszulę. Oprócz tego udogodnienia Klienci mogą także wybrać rodzaj tkaniny, z której zostanie uszyta koszula, kolor wewnętrznej obwódki kołnierzyka, a także dodać własne inicjały na mankiecie lub kieszonce.
- Branża spożywcza – Nutella
Nutella swą przygodę z personalizacją rozpoczęła stosunkowo niedawno.. Wtedy też na rynku pojawiły się słoiki z czekoladowym kremem, na etykietach których widniały… imiona. Każdy z Klientów mógł zakupić słoik ze swoim własnym imieniem. Kolejnym krokiem firmy Nutella było udostępnienie Klientom możliwości zamówienia na ich stronie internetowej dwóch, dowolnie spersonalizowanych etykiet na słoik.
- Branża spożywcza – Chocolissimo (http://chocolissimo.pl/)
Pozostając w czekoladowym temacie 😉 Kolejnym inspirującym przykładem personalizacji jest sklep internetowy chocolissimo.pl, z belgijskimi czekoladkami. To właśnie tutaj, przy użyciu udostępnionego przez e-sklep konfiguratora Klienci maja możliwość stworzenia swojego własnego choco telegramu. Zamawiając czekoladowy telegram można wybrać nie tylko, jaki kształt, czy wielkość będzie on miał, ale można także wpisać własne czekoladowe wyznanie.
- Branża spożywcza – MyMuessli
Kolejna firmą, która zdecydowała się na podążenie trendem personalizacji jest MyMuessli. Umożliwia ona swym Klientom skomponowanie własnej mieszanki płatków śniadaniowych. W tym celu oferuje 120 składników podstawowych, m.in. zboża, suszone owoce, słodkie dodatki. Tak duża ilość zmiennych śniadaniowych umożliwia jedzenie pysznych, zróżnicowanych śniadań nieomalże do końca życia 😀 Jeżeli jednak własnoręcznie skomponowane płatki Klientowi nie wystarczą może on także zaprojektować do nich pudełko, ze swym własnym imieniem.
- Branża odzieżowa – Burberry
Brand ten od wielu lat słynie z eleganckiej, klasycznej odzieży w stylu angielskim. Można powiedzieć, że flagowymi projektami tej marki są beżowy trencz i szalik w charakterystyczny wzór, beżowo-czarna kratę. Jednak firma ta postanowiła iść o krok dalej i udostępnić swym Klientom aplikację “The Scarf Bar”. To właśnie dzięki niej mogą zaprojektować własny szalik z monogramem. Aplikacja ta jest do dyspozycji Klientów zarówno w e-sklepie, jak i w sklepach butikach.
Jak widać na podstawie powyższych przykładów personalizacja to idealny sposób na sprawienie, by Klient poczuł się ważny i wyjątkowy. Powinni o tym pamiętać sprzedawcy – zwłaszcza w e-sklepach, gdzie możliwość wprowadzenia konfiguratorów jest bardzo prosta – w łatwy i prosty sposób można dać Klientowi poczucie indywidualnego podejścia do jego potrzeb. Szczególnie teraz gdy trwa przedświąteczna gorączka zakupów i każdy szuka dla swoich bliskich prezentu nieprzeciętnego, takiego od serca 😉
Twój e-commerce również może wiele zyskać dzięki możliwości personalizacji produktów.