Kongres e-Handlu 2016 – subiektywne podsumowanie ;)

Logo Best Net

3 marca 2016 roku na warszawskim stadionie odbył się IV Kongres e-Handlu. Wydarzenie uświetniły najważniejsze osoby z branży, które poprowadziły wykłady. Podczas Konferencji były trzy sekcje, na których  odbywały się równocześnie wykłady. Każda z prezentacji trwała po 20 minut. Uważamy, że forma bardzo fajna – kondensacja wiedzy to jest to! 🙂 Po tym czasie każdy z Uczestników miał możliwość zadania pytań prelegentowi. Na konferencji pojawili się także praktycy e-marketingu, sprzedaży i technologii IT, jak i właściciele oraz pracownicy firm mających sklepy internetowe (zarówno B2B, jak i B2C).

Z naszej Załogi na wydarzeniu zawitały dwie osoby – Joanna Szczyglewska oraz Ilona Szcześniak. Postanowiłyśmy spisać podsumowanie z bogatej pod względem merytorycznym konferencji.

Poniżej kilka zdań o prezentacjach, które wydały nam się najciekawsze:

  • Prezentacja pt.: „Aby sprzedawać więcej, musisz przestać sprzedawać! Jak budować relacje z klientem – wersja email marketingowa” prowadzona przez Łukasza Rysiak z Critical.pl

Tym, co było w niej najważniejsze to potwierdzenie znanej już większości osób z branży zasady, by budować relacje z Klientem. Jak? Wysyłając do niego newslettery nie tylko produktowe, ale także takie, które mogą być dla niego przydatne, np. poradniki (generują one znacznie wyższe wskaźniki otwarć). Aby stało się to jasne – zostanie to wyjaśnione na przykładzie portalu rekrutacyjnego. W takim przypadku najlepiej stworzyć ciąg poradników dla osób szukających pracy i podzielić je na kilka części. Na przykład pierwszy poradnik pt.: „Jak napisać CV”, drugi poradnik pt.: „Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną”, itd.

  • Prezentacja pt.: „Na zawsze razem. Jak skutecznie złapać i utrzymać Klienta” prowadzona przez Tomasza Brzezińskiego oraz Artura Banach z Netsprint.

Ciekawe przedstawienie platformy: http://audience.netsprint.eu/. Prelegenci omówili jej funkcjonalności, w jaki sposób narzędzie może zbierać dane o użytkownikach oraz w jaki sposób może ona wspomóc nas w działaniach marketingowych. Naszym zdaniem, bardzo ciekawe narzędzie – z pewnością do wypróbowania przez osoby działające w branży e-handlu. Wartościowe było to, iż w swoim wystąpieniu prelegenci opierali się na danych liczbowych ze zrealizowanych działań, np. został pokazany case z Okazje.info.

  • Prezentacja pt.: „Customer Experience w e-commerce” prowadzona przez Marcina Cichoń z Grypy Unity.

Omówione zostało, w jaki sposób nieszablonowo i ciekawie nawiązać relację z klientem, budować pozytywne doświadczenia klienta z marką i jak wyróżnić się na rynku. Temat został ‘okraszony’ dużą ilością przykładów takich działań.
Na przykład: w jednym z hoteli dziecko zostawiło swojego ulubionego misia. Rodzice napisali do hotelu w tej sprawie – że to był ulubiony pluszak ich pociechy i że bardzo za nim tęskni. Poprosili, by obsługa hotelu zorganizowała jakąś akcję z tym misiem, tak by dziecko się nie martwiło. Obsługa hotelu stanęła na wysokości zadania i porobiła misiowi fajne zdjęcia – a to jak miś leży sobie na leżaku, jak gra w golfa, jak jest na masażu, itd. Zdjęcia zostały wysłane do dziecka z informację, że miś ma się dobrze i czeka spokojnie w hotelu 🙂 Akcja rozniosła się wirusowo po sieci. Można powiedzieć, że hotel ten ‘upiekł dwie pieczenie na jedynym ogniu’ – nie dość, że miło rozwiązali sprawę z dzieckiem, to jeszcze zrobili sobie dobrą reklamę 🙂

Inne przykłady? Jakiś czas temu Allegro – dla osób, które mają nieuregulowane niewielkie kwoty za obsługę konta – uruchomiła grę.Przykładem, o którym warto wspomnieć jest także Coffee Desk i ich wyjątkowe pudełka, w które pakują swe zamówienia.

  • Prezentacja pt.: „E-commerce ASAP” prowadzona przez Błażeja Abel z Landingi.

Omówienie tego, w jaki sposób można wykorzystać bieżące wydarzenia na świecie w akcjach sprzedażowych, i co najważniejsze – bez jakiejś skomplikowanej technologii. Jednym z przykładów była akcja przeprowadzona przez Samsung. Swego czasu było dosyć głośno o aferze z wyginającymi się iPhonami. Samsung sprytnie zareagował wypuszczając szereg grafik, w których iPhone klęka przed Samsungiem. Na tę samą sytuację zareagował również KitKat wypuszczając grafiki z hasłem: „Nasze batony się nie wyginają, one się przełamują”. I w ten sposób pokazali chrupkość swego produktu. Liderem w zakresie wykorzystywania bieżących wydarzeń w działaniach marketingowych zdaje się być KitKat. Brand ten wypuszcza takie kampanie najczęściej.

Najważniejsza w tego typu działaniach jest szybkość (by wydarzenie się nie przedawniło), i jak to powiedział sam prelegent – marketerzy muszą mieć jaja, by taki komunikat puścić 🙂 Wynika to głównie z faktu, że trzeba działać szybko – nie ma więc czasu, by projekt zaakceptował ktoś ‘z góry’. Gdybyś chciał/a przetestować takie działania na własną rękę podrzucamy kilka narzędzi podpatrzonych na prezentacji, z pomocą których można realizować tego typu działania:

  • Shopify
  • Sneakpick,
  • Landingi

Warto pamiętać, aby wcześniej sprawdzić, które wydarzenia ze świata mogą wpasować się w nasz biznes (np. wydarzenia sportowe, sytuacja gospodarcza, wpadki konkurencji, etc.) i spróbować utworzyć kalendarz potencjalnych wydarzeń.

  • Prezentacja pt.: „10 pomysłów na optymalizację kart produktów w sklepie internetowym pod kątem SEO” prowadzona przez Katarzynę Baranowską z Artefakt.

Zdecydowanie najlepsza prezentacja! Krótko, zwięźle i na temat omówione, to co najważniejsze. Temat omówiony tak, że zarówno przysłowiowa “osoba zielona” w SEO, jak i osoba bardziej doświadczona, mogły czegoś nowego się nauczyć. Wkrótce na naszym blogu zaprezentujemy 10 najważniejszych rzeczy w optymalizacji, omówionych przez p. Katarzynę 🙂

  • Prezentacja pt.: „Jaki jest realny koszt ignorowania technicznego SEO w Polsce?” prowadzona przez Bartosza Góralewicz z Elephante s.c.

Omówienie tego, dlaczego SEO jest ważne i jak SEO może zwiększyć ruch organiczny. Całość oparta na konkretnych case’ach.

  • Prezentacja pt.: ” Ziarnko do ziarnka – potęga iteracyjności i prawdopodobieństwa w zwiększaniu sprzedaży w eCommerce” prowadzona przez Cezarego Kożon z Fast White Cat.

Na prezentacji omówiono dużo case’ów, wyszczególnienie tego, co można poprawić, na co zwrócić uwagę. Ciekawie omówiony został temat zdjęć produktowych w sklepie (omówione na przykładzie sklepu odzieżowego). Należy pamiętać, by produkty pokazywać na modelu/modelce (najgorzej na manekinie lub 'zawieszone’ w powietrzu). Ważne, by modele na zdjęciach mieli twarze! Badania eyetrackingowe wykazują, że to właśnie na twarz modela/modelki klienci patrzą najczęściej. Dlatego też nie poleca się ucinania jej ze zdjęcia (przez pewien czas sklepy stosowały taką praktykę). Zdjęcia z twarzami generują większą sprzedaż (wzrost nawet o 40%). Ważne jest także to, by pokazać sprzedawany produkt w konkretnej już stylizacji (tak by Kupujący mógł sobie wyobrazić, jak będzie sam w tym produkcie wyglądał). Ważna jest też postawa modela/modelki na zdjęciu. Dobre zdjęcia (nawet jeżeli sklep nie do końca jest dopracowany) mają ogromny wpływ na sprzedaż.

Omówiony został też case z darmową dostawą. Prelegent przedstawił, jak sami balansowali z granicą ceny, od której jest darmowa dostawa. Zwiększali ją stopniowo i obserwowali, czy sprzedaż rośnie. Wniosek – cena, od której jest darmowa dostawa powinna oscylować w granicach: średnia cena podstawowego produktu + cena produktu w promocji. Przy takiej cenie, od której jest darmowa dostawa konwersja była największa.

  • Prezentacja pt.: “Architektura eCommerce Omnichannel. Jakie komponenty technologiczne składają się na sukces wdrożenia wielokanałowej sprzedaży. Jak to ułożyć?” prowadzona przez Piotra Karwatkę z Divante.

Prelegent w swej prezentacji zwracał uwagę głównie na to, na inne jest spojrzenie Klienta i właściciela sklepu, co do tego co powinno być zrobione. Omnichannel, zdaniem Piotra Karwaki, to nie tylko sklepy on i offline, ale także wszystkie touch pointy, w których Klient spotyka się z danym produktem/marką, czyli na przykład reklamy w bankomacie, remarketing, działania marki na Facebooku, itd. Bardzo podkreślane było także to, by wdrażając omnichannel pamiętać o udostępnieniu klientom możliwość wykonywania dokładnie tych samych operacji, zarówno w sklepie on i offline (np. ta sama cena, ten sam asortyment, itd.)

  • Prezentacja pt.: “Magento 2.0” prowadzona przez Kubę Zwolińskiego ze Snowdog

Kilka ważnych faktów na temat Magento:

– eBay kupił udziały w Magento w 2008 roku, a dopiero w 2011 została wypuszczona oficjalna informacja od eBay na ten temat,

– przejście z wersji 1 do 2 jest podobne do migracji na nową platformę,

– magento 2.0 jest napisane od nowa. Jest lepsze oraz ma użyte lepsze technologie, m.in PHP7, SOLR (więcej na ten temat:

http://devdocs.magento.com/guides/v2.0/architecture/tech-stack.html)

– pod koniec 2015 roku uruchomiona została stabilna wersja 2.0, nie jest to jednak wersja w 100% idealna, dlatego też sam prelegent podkreślał, że jeżeli sklep dobrze funkcjonuje na 1.0 to poleca na razie jej nie zmieniać.

– w 2018 roku nie będzie już wspierana wersja 2.0. W tym samym roku może być też problem ze znalezieniem programistów chętnych do obsługi wersji 1.0

  • Kilka ważnych informacji z pozostałych prezentacji:

– działania w AdWordsów bezpośrednio łączą się z działaniami w Social Media, bowiem Klienci bardzo często nieznaną im wcześniej markę sprawdzają na przykład na Facebooku,

– ważniejsza jest komplementarna analiza całego rynku dla danej branży, a nie tylko analiza e-commerce,

– jeśli dana marka w branży jest jedną z mniejszych i konkuruje z “gigantami” na rynku, warto promować ją na zupełnie nowe, inne frazy,

– konwersja w branży fashion w Polsce to prawie 1%, natomiast w USA i UK ponad 2%,

– tabele rozmiarów w e-sklepie powinny być zrobione do wszystkich rodzajów produktów osobno (np. oddzielna dla sukienek, spódnic, czapek, itd.),

– baner, który zamieszczany jest w sklepie powinien już na wstępie mówić o produktach, które są w nim oferowane (wiele z e-sklepów na banerach zamieszcza informację o zniżkach czy rabatach). Baner powinien być tak zrobiony, by nie odwracał uwagi od menu górnego.

Reasumując – bardzo ciekawe wydarzenie! Dużo praktycznej wiedzy, omówionej na konkretnych przykładach. Polecamy i mamy nadzieję, że zobaczymy się tam za rok! 🙂

Do usłyszenia,

Joanna Szczyglewska i Ilona Szcześniak

Przeczytaj więcej

Developer

Wersja 2.31, czyli jak dostosowaliśmy kilka modułów do GA4

Nowa wersja sklepu 2.31 zawiera zestaw bardzo potrzebnych zmian i aktualizacji, m.in. związanych z przejściem na Google Analytics w wersji 4, ale także zrealizowanych w ramach Programu Deweloperskiego.  Oto co zawiera wersja 2.31:

Planujesz wdrożenie e‑commerce B2B lub B2C?

Dostarczamy technologię i know-how