Prezentujemy trzeci z artykułów, stanowiących rozwinięcie słów naszego Project Managera Roberta. Tym razem opowiemy o tym, jak platforma e-commerce może pomóc w zmniejszaniu kosztów prowadzenia biznesu. Miłej lektury 🙂
Każdy przedsiębiorca rozważający wejście w nowy kanał jakim jest e-commerce, powinien zadać sobie strategiczne pytanie – czy mój biznes jest na tyle duży, że warto wchodzić z nim w e-commerce? Jaka jest skala mojego biznesu? Kiedy wiem, że skala mojego przedsięwzięcia jest na tyle duża, że powinienem zacząć rozważać zainwestowanie w e-commerce? Już spieszymy z odpowiedzią😊
W jakim zakresie możemy oszczędzać, dzięki wdrożeniu platformy e-commerce?
1. Ofertowanie
Ofertowanie to prezentowanie towarów, które sprzedajemy. To opis, zdjęcia, ale także ceny czy dostępność. Skupimy się na tych dwóch ostatnich punktach.
Zarządzanie ceną w e-commerce wymaga od Sprzedawców dużej elastyczności. Coraz częściej jest tak, że cena towaru zmienia się codziennie i jest liczona przez system na podstawie wielu informacji, np. kursu walut, kosztów produkcji, kosztów przyjęcia towaru, zachowań konkurencji, rotacji produktów, itp. Systemy ERP mają bardzo rozbudowana politykę cenową. Gdybyśmy chcieli poinformować Klienta o tych zmianach w tradycyjny sposób, nawet wysyłając mu codziennie cennik w Excelu, to byśmy zasypali go tabelami. E-commerce pozwala nam pokazać tę cenę niskim kosztem w czasie rzeczywistym. Informacja ta jest zawsze dostępna dla Klienta, a Sprzedawca nie traci czasu na zbędną komunikację. Podobnie jest ze stanami magazynowymi towarów, które systematycznie ulegają zmianom. Dzięki platformie e-commerce wszystkie dane o towarach, m.in. dostępność, prezentowane są na stronie na bieżąco.
2. Sprzedaż
W e-commerce możemy zaoszczędzić na doradztwie, np. sprzedając produkt specjalistyczny. W sprzedaży tradycyjnej Sprzedawca przekazuje informacje na temat produktów wielu osobom, wiele razy. Koszt doradztwa, a finalnie sprzedaży, jest ostatecznie wysoki. W sprzedaży on-line koszt pozyskania wiedzy nt. towarów przerzucany jest na Klienta. Informacje nt. produktów wytwarzane są przez Sprzedawcę raz, natomiast „używane” – wiele razy (magia powtarzalności w IT😉) Sprzedawca może także korzystać z treści wytworzonej przez Producenta, odsyłając na jego strony. Klient sam zapoznaje się z treścią, poświęca swój czas, a Sprzedawca, dzięki zdjęciu z siebie tych kosztów, może zaoferować tańszy produkt. Jest to czysty układ “win – win”.
3.Zarządzanie relacjami z Klientami
Zarządzanie relacjami odbywa się m.in. poprzez budowanie odpowiedniego wizerunku. Strona z dobrą grafiką i odpowiednim contentem to świetna wizytówka. Jest to duże tańsze niż np. otwarcie stacjonarnego punktu sprzedaży. Każda zmiana w e-sklepie jest też dużo tańsza niż w przypadku biznesu tradycyjnego. Tj. na przykład:. zmiana layoutu na stronie jest nieporównywalnie tańsza od zmiany wystroju w salonach.
4. Komunikacja
Możemy zaoszczędzić dzięki informowaniu Klienta, na jakim etapie jest realizacja jego zamówienia. Przy dużej skali działalności sklepy internetowe inwestują duże środki w komunikację z Klientem, np. call center. Można zminimalizować te koszty, dzięki wdrożeniu platformy e-commerce automatyzującej proces komunikacji. Wyraźnie widać ten trend w zainteresowaniu usługami marketing automation oraz chatami wykorzystującymi sztuczną inteligencję, tzw. boty.
5. Marketing
W przypadku posiadania nietypowego produktu, oszczędności możemy szukać w sposobie dotarcia do potencjalnych Klientów. Żeby w sprzedaży tradycyjnej B2B wytłumaczyć potencjalnemu Klientowi czym jest np. chocotelegram (http://czekoladowytelegram.pl/do/chocotelegram), musielibyśmy zaprezentować go osobiście. Obecnie dzięki platformie on-line, na której możemy stworzyć konfigurator produktowy, naszym priorytetem staje się odpowiednie dotarcie z informacją o produkcie, jednak wieloma kanałami, do wielu osób. Przygotowanie odpowiedniego filmu video na YouTube oraz mailingu z odnośnikiem do niego, pozwala stosunkowo niewielkim kosztem stworzyć przekaz, który sam będzie sprzedawał.
Kolejnym ciekawym narzędziem marketingowym, które możemy wykorzystywać dzięki platformie e-commerce, jest program lojalnościowy. W e-commerce mamy praktycznie cały czas kontakt z Klientem. Możemy szybciej go informować o nowej ofercie, rabatach, promocjach, itp. Dotarcie do takiego Klienta jest dużo tańsze i szybsze niż w przypadku sprzedaży off-line.
6. Analiza rynku
Tutaj warto porównać dwa kanały sprzedaży:
Tradycyjny (Producent <-> Dystrybutor <-> Hurtownik <-> Sprzedawca <-> Klient)
Zanim Producent dostanie informację zwrotną od Klienta nt. jego produktu, jeśli w ogóle dostanie, informacja przechodzi przez Sprzedawcę, Hurtownika oraz Dystrybutora. Obraz jest zniekształcony, każdy z etapów jest filtrowany przez interesy poszczególnych osób. Bardzo dużo informacji zwrotnych od Klienta nie wraca do Producenta.
E-commerce (Producent <-> Klient)
W e-commerce Sprzedawca ma Klienta “na talerzu” 😉, dzięki podstawowym narzędziom analitycznym, np. najnowsza wersja Google Analitycs z natywnie obsługiwanymi evenatami e-commerce. Ma do niego bezpośredni kontakt, może wysyłać ankiety lub zachęcać do wystawiania opinii nt. towarów. Jest to metoda szybsza i tańsza od metod off-line`owych badania rynku. Sprzedawca może np. wypuścić partię testową jakiegoś produktu i od razu obserwować, czy cieszy się on zainteresowaniem czy nie. Informacje spływają bardzo szybko, a Sprzedawca może reagować na nie od razu.