Co to jest personalizacja w e-commerce?
Błażej Łukomski: Jest to dostosowanie cech produktu (jego właściwości, m.in. kształtu i wyglądu) do indywidualnych potrzeb użytkownika. Dzięki personalizacji w e-commerce klient może zobaczyć spersonalizowany produkt (np. ze swoim imieniem/zdjęciem, etc.) przed dodaniem do koszyka w sklepie internetowym.
Zachęcam do obejrzenia filmików, które dokładnie pokazują, na jakiej zasadzie działają konfiguratory, czyli mechanizmy do personalizacji produktu w sklepie internetowym (linki do filmów znajdują się poniżej – przyp. red.)
https://youtu.be/tZoT5Bzuirw
https://youtu.be/0XRvOv7Ezfo
Dlaczego warto personalizować?
BŁ: Obecnie dostępność produktów oraz konsumpcja są na coraz wyższym poziomie, dlatego też firmy stawiają na sprzedaż unikalnego produktu. Tak jak zrobiła to m.in. Coca-Cola, Nutella, Levi’s. Jako, że jest to stosunkowo nowy trend, warto podążać za największymi. Póki co konkurencja na rynku personalizacji jest jeszcze ograniczona, dlatego też marża w przypadku produktów spersonalizowanych jest wyższa, a działania marketingowe unikalne.
Co możemy personalizować?
BŁ: Personalizować można praktycznie wszystkie produkty, które mają pewną część wspólną, a między sobą różnią się jedynie specyficznymi cechami. Najłatwiej jest personalizować etykiety i nadruki na płaskim modelu. Im model ma więcej zmiennych tym konfigurator staje się bardziej skomplikowany. W przypadku personalizacji bardzo ważne jest pokazanie podglądu dobranego przez klienta przedmiotu, np. kubka o określonym kolorze, z wgranym przez niego zdjęciem i dodanym, unikalnym napisem. To właśnie dzięki temu podglądowi klient łatwiej zdecyduje się na nasze rozwiązanie.
Jak rozpocząć personalizację?
BŁ: Konfigurator personalizujący produkt można podłączyć do istniejącej już strony lub systemu e-commerce (np. wordpress, magento). Najlepsza jednak jest integracja z platformą sklepową Extreme Commerce. Dlaczego? Ponieważ:
- łatwo można wprowadzać tam dodatkowe templaty,
- wydajniej generuje się podgląd personalizowanego produktu,
- w całym procesie zamówienia widać ten podgląd,
- jest możliwość edycji spersonalizowanego wcześniej produktu,
- system generuje wysokiej jakości pliki gotowe do wydruku.
Jakie są z tego korzyści?
BŁ: Korzyści jest wiele, ale z pewnością tym na co warto zwrócić uwagę jest:
- zauważalny wzrost sprzedaży w sklepie internetowym,
- spełnianie indywidualnych potrzeb klienta,
- możliwość wykorzystania unikalnych metod marketingowych,
- wyprzedzenie konkurencji na polskim rynku e-commerce, zarówno w zakresie jakości usług, jak i podążania za trendami.
Jak się tym zarządza od strony technicznej tj. czy każdy pracownik mojego sklepu może bez problemu tym zarządzać?
BŁ: Tak, każdy pracownik firmy może zarządzać konfiguratorami w sklepie. Warto również wspomnieć o tym, że personalizacja to nie tylko to, co widzimy na frontendzie. Panel administracyjny konfiguratora daje bardzo szerokie możliwości precyzowania tego, co widzi klient i co w danym momencie chcemy sprzedawać.
Twój e-commerce również może wiele zyskać dzięki możliwości personalizacji produktów.