Wydawać by się mogło, że co najmniej 5 ostatnich lat określanych było „Rokiem technologii mobilnych” w kontekście e-commerce. Nie działo się tak bez przyczyny, gdyż w ciągu tego czasu mamy do czynienia z diametralnym wzrostem wykorzystania urządzeń mobilnych podczas zakupów w sklepach internetowych. Niemniej jednak to nie smartfony, tylko tablety grają pierwsze skrzypce w tym wyścigu. W raporcie Adobe Digital Index, który prezentuje wyniki analizy 23 miliardów wizyt w serwisach z całego świata, przejrzyście widać, że w przeciągu 2 lat od wejścia na rynek ilość wejść z tabletów wzrosła około 10 razy szybciej, niż tych ze smartfonów, a o 300% więcej tylko w ostatnim roku. Eksperci z Adobe przewidują, że już w 2014 roku udział tabletów w globalnym ruchu na stronach internetowych przekroczy poziom 10%. Co zaskakujące według badań przeprowadzonych przez Skava, tylko 7% serwisów ecommerce jest „tablet-fiendly”.
Biorąc pod uwagę powyższe informacje nasuwają się 4 fundamentalne wnioski:
1. Wzrost użytkowników tabletów.
Bez wątpienia ilość osób używających tabletów będzie rosła z roku na rok. Przewiduje się, że już w 2016 roku tablety przegonią pecety i laptopy. Porównując pierwsze kwartały 2011 i 2012 roku pod względem używanych tabletów w e-commerce możemy zauważyć znaczący wzrost.
2. Wzrost AOV.
AOV (Average Order Value) w przypadku użytkowników tabletów wzrasta. Prawdopodobnie jest to efekt większej zasobności ich portfelów, dzięki czemu wydają oni więcej podczas zakupów online. Dowodem na to jest kilka niezależnych badań, m.in to zaprezentowane poniżej (przeprowadzone przez Adobe), które ukazują, że AOV z perspektywy tabletów jest większe, jak i stosunek konwersji jest podobny do tego w pecetach.
3. Większa ilość zakupów w weekend.
Posiadacze tabletów często korzystają z nich dla zabawy, dlatego ich zakupowe wykorzystanie podczas weekendów jest wyższe niż tradycyjnych komputerów.
4. Tablety równie efektywne jak pecety.
Adobe przestudiował efektywność tabletów z perspektywy różnego typu stron. Jeżeli chodzi o konsumpcje mediów (wideo, muzyka, magazyny, portale informacyjne, ebooki) użytkownicy ocenili tablety i pecety na identycznym poziomie, biorąc pod uwagę kwestie usability i efektywność w drodze do osiągnięcia założonego celu wizyty na stronie. Wiele innych stron jednak wymaga sporo pracy, aby w pełni zoptymalizować je pod tablety. Z perspektywy przedstawionych trendów powinno to stać się ich priorytetem.
Wkrocz w tablet commerce w 2013 roku.
– Bądź elastyczny. Responsive design jest ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej.
– Rób testy usability. Sprawdzaj czy Twoja strona wyświetla się poprawnie na różnych modelach oraz kontroluj statystyki, aby zpriorytetować, które tablety są najpopularniejsze wśród odwiedzających Twój serwis e-commerce.
– Targetuj twoje kampanie marketingowe na tablety. M.in. Google AdWords pozwala na kierowanie reklam tylko na użytkowników konkretnych urządzeń. Takie działania mogą okazać się skuteczne szczególnie w weekendy, kiedy użytkownicy używają ich najwięcej.
– Inwestuj w aplikacje. Jeżeli jest taka potrzeba nie oszczędzaj, bo to prawdopodobnie zwróci się z nawiązką. Strony napisane w HTML5 mogą działać jak aplikacje, jednak niektóre marki i strony będą czerpać korzyści z natywnych funkcjonalności.