Czym są konfiguratory produktów w sklepach internetowych?

Personalizacja i konfiguratory produktów to trend w sprzedaży w różnych branżach. To moda, która bazuje na pragnieniu wyróżnienia się, posiadania wyjątkowego produktu zaprojektowanego tylko dla nas, lub wręcz przez nas samych. Po personalizację sięgają najwięksi gracze na rynku, m.in.: Coca-Cola, Nutella czy Nike, a także rosnące biznesy. Zatem w jaki sposób personalizacja produktów może wspierać działania e-commerce i czym są konfiguratory produktów? Odpowiedzi znajdują się w materiale video oraz poniższym artykule.


💎Giganci na rynku – jak oni stosują konfiguratory produktów?

Coca-Cola

Coca-Cola w 2013 r. przeprowadziła kampanię „Podziel się radością”, w ramach której na etykietach butelek oraz na puszkach, zamiast nazwy marki pojawiły się najpopularniejsze polskie imiona, pseudonimy oraz zwroty wyrażające uczucia, np. „Kocham Cię”, „Przepraszam”, „Dziękuję”, itp. Celem kampanii było umożliwienie konsumentom przekazania za pośrednictwem butelki z popularną Colą pozytywnych emocji, które zbliżają ludzi.

Znacznie wyższa cena napoju nie była żadną przeszkodą dla konsumentów, wręcz przeciwnie – ludzie kupowali je z przyjemnością. Tego typu kampanie to świetny zabieg marketingowo-sprzedażowy – z jednej strony akcja buduje pozytywne skojarzenia z marką, ociepla jej wizerunek, a z drugiej strony producent podwyższa cenę i zarabia więcej, gdyż w tym przypadku wyprodukowanie opakowań z personalizowanymi napisami nie wpływa znacząco na koszt produkcji.

butelka i puszki coca-coli
Źródło: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podziel-sie-radoscia-polskie-imiona-i-ksywki-na-opakowaniach-coca-coli-wideo

Nutella

Na ten sam krok co Coca-Cola zdecydowała się także Nutella. W 2015 r. firma przeprowadziła kampanię „Twoja Nutella”, w ramach której, dzięki kodom umieszczonym na opakowaniach Nutelli, klienci mogli zamawiać na stronie twojanutella.pl spersonalizowane etykiety, tj. z imieniem lub dowolnym słowem, i podarować tak wyjątkowy słoik Nutelli jako prezent. Akcja genialna w swojej prostocie, bo przy stosunkowo niskich nakładach finansowych marka ociepla swój wizerunek, buduje jeszcze większą rozpoznawalność i niesamowicie się wyróżnia.

słoiki z nutellą
Źródło: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/twoja-nutella-imiona-na-etykietach-promuja-nutelle-wideo

Nike

Personalizacja rozgościła się także na dobre w branży fashion. W sklepie internetowym producenta odzieży sportowej Nike można zamawiać personalizowane buty oraz koszulki piłkarskie.  W tym przypadku mamy dużo wyższe koszty produkcji butów niż przy produkcji standardowej kolekcji, jednak tak duży rynkowy gracz wie, jak ważne jest ciągłe przywiązywanie Klienta do siebie, dostarczanie mu nowych emocji, budowanie pozytywnych skojarzeń i doświadczeń. Dodatkowo w przypadku Nike konfigurator butów może być doskonałym badaniem upodobań Klientów i skarbnicą pomysłów na przyszłe kolekcje.

nike konfigurator butów
Źródło: https://www.nike.com/pl/u/custom-nike-air-max-90-by-you-10001308/1674642967148#Builder
nike konfigurator koszulek
Źródło: https://www.nike.com/pl/t/koszulka-pilkarska-dla-duzych-dri-fit-fff-stadium-2022-23-1tP67H/DN0833-410#Builder

🎁Branża upominkowa – duże pole do popisu dzięki konfiguratorom produktów

Chocolissimo 🍫 Chocotelegram, Choc&Play

Świetnym przykładem firmy sprzedającej personalizowane gadżety jest firma Chocolissimo, w której mieliśmy przyjemność wdrożyć konfigurator Chocotelegramów oraz gadżety czekoladowe Choc&Play. Tego typu upominki klienci zamawiają na przeróżne okazje, np. na Walentynki, Dzień Babci, Dzień Mamy, na narodziny kogoś bliskiego czy w ramach przeprosin ważnej osoby. Czekoladki to zawsze doskonały prezent, niosący pozytywne emocje, a jeśli dodamy do tego jeszcze coś od siebie, coś osobistego i skierowanego do wybranej osoby, taki podarunek nabiera szczególnego znaczenia. Właśnie ten ładunek emocjonalny jest kluczem do sukcesu czekoladowych prezentów.

chocotele
Źródło: https://chocolissimo.pl/do/choco/chocotelegramConfigurator

Na podobnej zasadzie działa konfigurator Choc&Play, który został doceniony w branży i zdobył EKOMERSA 2016 za nowatorskie wykorzystanie technologii mobilnych.

konfigurator tabliczki czekolady
Źródło: https://chocolissimo.pl/do/item/chocPlayConfigurator

🛠 Firmy B2B także stosują personalizację online

Zastosowanie konfiguratorów produktów w e-commerce B2B to m.in. sposób na automatyzację sprzedaży, zmniejszanie kosztów oraz wiele innych korzyści. Szczególnie ważny jest temat zmniejszania kosztów i oszczędzania na produkcji. Ale wprowadzenie do działalności firmy produkcyjnej platformy e-commerce i konfiguratorów to także wsparcie pracy działu handlowego, skrócenie czasu przygotowywania ofert czy sprawniejsza aktualizacja rozbudowanej oferty produktowej. Jeśli zastanawiasz się, czy platforma sprawdzi się w Twojej działalności zajrzyj do artykułu, w którym wyjaśniamy,  w jakich firmach platforma e-commerce B2B sprawdzi się najlepiej.

Ale tego typu systemy to rozwiązania także dla firmy, które sprzedają pozornie proste produkty, np. parapety. Dopiero po przyjrzeniu się tematowi bliżej widzimy, ile problemów może rodzić realizacja indywidualnego zamówienia na parapet. Jak się okazuje jest to produkt, który może mieć bardzo dużo wariantów, od rodzaju materiału począwszy, przez wymiary, po kształt, zagięcia i wykończenie. Zautomatyzowanie przyjmowania zamówień znacznie odciąża działy weryfikujące spływające zamówienia, dzięki czemu firma przestaje blokować swój rozwój, może skupić się na produkcji czy logistyce. Klient, który samodzielnie konfiguruje swój produkt od razu wie czy jest on na magazynie, jak będzie ostatecznie wyglądał, ile będzie kosztował i kiedy dotrze.


Twój e-commerce również może wiele zyskać dzięki możliwości personalizacji produktów.

Zapytaj o konfigurator produktów >>


Dla producenta konfigurator może być także dodatkowym narzędziem, za pomocą którego przywiąże on dystrybutorów do siebie. Daje im do ręki niezwykle użyteczne narzędzie, które pozwala wizualizować produkty, łatwiej z takim przekazem docierać do klientów i w konsekwencji więcej sprzedawać. Jest to wartość dodana do układu producent – dystrybutor.

Za realizację nagrania dziękujemy eMarketing.pl.

Przeczytaj więcej

Developer

Wersja 2.31, czyli jak dostosowaliśmy kilka modułów do GA4

Nowa wersja sklepu 2.31 zawiera zestaw bardzo potrzebnych zmian i aktualizacji, m.in. związanych z przejściem na Google Analytics w wersji 4, ale także zrealizowanych w ramach Programu Deweloperskiego.  Oto co zawiera wersja 2.31:

Planujesz wdrożenie e‑commerce B2B lub B2C?

Dostarczamy technologię i know-how