Tym, co niewątpliwie jest na plus w przypadku e-commerce to brak jakichkolwiek granic. Poprzez Sieć możemy dotrzeć do każdego, niezależnie od tego, czy znajduje się on w pobliżu naszej firmy, czy też w zupełnie innym kraju. Pomimo, iż ten fakt wydaje się być oczywistym – wielu właścicieli sklepów internetowych zdaje się nie do końca rozumieć potencjału, jaki niesie ze sobą działanie na rynkach zagranicznych. Zwłaszcza na tych wschodnich – czeskim, ukraińskim, słowackim, litewskim czy nawet rumuńskim.
Jak wygląda wschodni rynek e-commerce ?
Liczne obserwacje i badania w tym zakresie wykazują, że e-handel u naszych wschodnich sąsiadów rozwija się w zawrotnym tempie. Przykładowo na Ukrainie – szacuje się, że wartość tego rynku e-commerce może w najbliższym czasie sięgnąć nawet miliarda dolarów. Zatem jak widać – „gra jest warta świeczki”. Ostatnimi czasy możliwości ukraińskiego rynku e-commerce dostrzegł InPost poszerzając sieć tego kraju o kolejne 16 nowych terminali. Z usług właściciela największej sieci Paczkomatów mogą skorzystać także obywatele innych wschodnich krajów tj. Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Czechy, Słowacja. InPost już dawno dostrzegł potencjał, który drzemie we wschodnich rynkach e-commerce, a wszyscy ci, którzy działają w e-handlu powinni podążyć ich śladem.
Nasi wschodni sąsiedzi pokochali zakupy internetowe!
Źródło: spiderweb.pl
Do podobnych wniosków w tym zakresie można dojść również analizując dane dotyczące robienia zakupów w e-sklepach. Choć wielu z nas mogłoby się wydawać, że to właśnie Polacy robią dużo zakupów w Sieci, zdecydowanie w tym zakresie wyprzedzają nas nasi wschodni sąsiedzi. Na czele zestawienia znajdują się Słowacy oraz wspomniani już wcześniej Ukraińcy. Aż 92% internautów z tych krajów robi swe zakupy w Sieci. Tuż po nich plasują się Czesi, wśród których 89% użytkowników Internetu deklaruje robienie zakupów poprzez Internet. Dla porównania – zaledwie 68% Polaków korzysta z usług e-sklepów.
Źródło: spiderweb.pl
Dlaczego zakupy poprzez Internet cieszą się tak dużą popularnością za wschodnią granicą? Powodów jest wiele. Jednak na pierwszym miejscu niewątpliwie jest to różnica w cenie pomiędzy e-sklepem a sklepem stacjonarnym. W tych drugich ceny okazują się być nierzadko niższe. Na tę zaletę e-sklepów zwróciło uwagę 70% badanych Czechów oraz Ukraińców. Tym co rzutuje na rosnące wciąż znaczenie e-commerce na wschodzie jest także oszczędność czasu oraz możliwość zakupu towaru, który nie jest dostępny offline. Co może okazać się zaskoczeniem – dla internautów promocje i rabaty, jakie mogą uzyskać robiąc zakupy poprzez Internet, nie są kluczowym czynnikiem. Należy również podkreślić fakt, iż na Wschodzie konkurencja na rynku e-commerce jest wciąż mała, dlatego też w rynku tym drzemie tak wielki potencjał dla polskich przedsiębiorców.
Ekspansja na Wschód
Wszystkie powyższe dane niewątpliwie wskazują na wciąż rozwijający się rynek wschodni. Coraz więcej osób zaczyna dostrzegać korzyści płynące z robienia zakupów poprzez Sieć. Dlatego też właściciele e-sklepów powinni się zastanowić nad rozszerzeniem swej działalności także i na tamte rynki.
Znaczny krok w tym zakresie wykonała już firma MM Brown Polska Sp. z o.o. Właściciele sklepu internetowego Chocolissimo, oprócz działania na polskim oraz niemieckim rynku zdecydowali się rozszerzyć swą działalność – zresztą ze znacznym powodzeniem – także na wschodnie rynki. Obecnie sklep internetowy Chocolissimo funkcjonuje również w czterech, nowych wersjach językowych:
- słowackiej: www.chocolissimo.sk,
- czeskiej: www.chocolissimo.cz,
- rumuńskiej: www.chocolissimo.ro,
- oraz litewskiej: www.chocolissimo.lt.
www.chocolissimo.sk
Klienci z Litwy, Czech, Słowacji oraz Rumunii mają możliwość zamówienia unikatowych, ręcznie robionych czekoladek, które zdążyły już zdobyć serca Polaków oraz Niemców. Tym co z pewnością zasługuje na uwagę jest także to, iż w każdej z tych wersji językowych sklepów funkcjonują konfiguratory, dzięki którym klienci mają możliwość spersonalizowania wybranego przez siebie produktu. Zamawiane czekoladki mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb i oczekiwań (tzw. customizacja).
Przykład tego, w jaki sposób działają takie konfiguratory można zobaczyć na poniższym filmie: https://www.youtube.com/watch?v=0XRvOv7Ezfo
We wschodnim rynku e-commerce z pewnością drzemie ogromny potencjał. Dlatego też właściciele sklepów działający wyłącznie na rynku polskim powinni się poważnie zastanowić nad rozszerzeniem swej działalności także na Wschód. Z pewnością będzie to przewaga, która pomoże wyróżnić się na tle konkurencji, dodatkowo zwiększając obroty firmy.