Raport E-commerce 2007

W połowie marca Internet Standard opublikował drugą edycję raportu o polskim rynku e-commerce. Generalnie rzecz ujmując sprawy mają się dobrze, a branża i eksperci przewidują dalszy intensywny rozwój i zwiększanie przychodów.

Znikają (choć powoli) bariery, które jeszcze rok temu respondenci określali jako kluczowe w rozwoju handlu elektronicznego (m.in. brak dostępu do internetu i brak zaufania klientów do tej formy zakupów), ale żeby nie było tak pięknie w to miejsce pojawiają się (albo raczej ewoluują) nowe. Za kluczowy problem właściciele sklepów uznali tragiczny stan rynku usług pocztowych i kurierskich w Polsce. Wysokie ceny i niska jakość świadczonych usług znalazły ujście w komentarzach respondentów: katastrofalna jakość, fatalna obsługa, nierzetelność, niewydolność – to tylko niektóre epitety jakich użyli badani.

Zmienia się też nastawienie klientów do zakupów w internecie. Popularne twierdzenie o tym, że niska cena to kluczowy aspekt przyciągający ich do sklepów internetowych powoli staje się mitem. W przeprowadzonym badaniu ten argument zajął dopiero czwarte miejsce (z wynikiem 48%). Dla klientów najważniejsze okazały się:

  • możliwość składania zamówień o dowolnej porze (62%),
  • dostawa prosto do domu (57%),
  • oszczędność czasu (57%).

Innymi słowy: Polacy ponad wszystko cenią sobie wygodę. I słusznie!

Dla klientów bardzo ważna jest również jakość wykonania i prowadzania sklepu. Według badanych internautów, idealny sklep powinien:

  • mieć potwierdzoną wiarygodność (66%),
  • informować o dostępności towarów (58%),
  • akceptować różne formy płatności (56%),
  • oferować niskie ceny towarów (56%),
  • być funkcjonalny i estetyczny (45%),
  • prowadzić fachowe doradztwo (41%).

Klienci są zatem coraz bardziej świadomi możliwości jakie niesie za sobą sprzedaż elektroniczna i wiedzą na co zwracać uwagę przy zakupach. Jeszcze 2-3 lata temu tylko nieliczni wiedzieli, że warto pytać o dostępność towaru czy oczekiwać fachowej pomocy ze strony prowadzących sklep. Teraz powoli staje się to normą (chociaż z doświadczenia wiemy, że i teraz niektórzy klienci potrafią oczekiwać dostawy z końca Polski w ciągu kilku godzin :-)).

W samym raporcie znajdziemy jeszcze wiele innych informacji, które mogą zainteresować osoby i firmy planujące rozpocząć sprzedaż poprzez internet. Autorzy przeprowadzili szczegółową analizę poszczególnych aspektów budowy sklepu i obsługi klienta jak również przedstawili wyniki finansowe (lub prognozy tychże wyników) 24 liderów polskiego rynku e-commerce. Raport dość długi jednak dla osób zainteresowanych tematem pozycja warta przeczytania.

Pełną wersję raportu znaleźć można tutaj.

Przeczytaj więcej

Developer

Wersja 2.31, czyli jak dostosowaliśmy kilka modułów do GA4

Nowa wersja sklepu 2.31 zawiera zestaw bardzo potrzebnych zmian i aktualizacji, m.in. związanych z przejściem na Google Analytics w wersji 4, ale także zrealizowanych w ramach Programu Deweloperskiego.  Oto co zawiera wersja 2.31:

Planujesz wdrożenie e‑commerce B2B lub B2C?

Dostarczamy technologię i know-how