W połowie marca Internet Standard opublikował drugą edycję raportu o polskim rynku e-commerce. Generalnie rzecz ujmując sprawy mają się dobrze, a branża i eksperci przewidują dalszy intensywny rozwój i zwiększanie przychodów.
Znikają (choć powoli) bariery, które jeszcze rok temu respondenci określali jako kluczowe w rozwoju handlu elektronicznego (m.in. brak dostępu do internetu i brak zaufania klientów do tej formy zakupów), ale żeby nie było tak pięknie w to miejsce pojawiają się (albo raczej ewoluują) nowe. Za kluczowy problem właściciele sklepów uznali tragiczny stan rynku usług pocztowych i kurierskich w Polsce. Wysokie ceny i niska jakość świadczonych usług znalazły ujście w komentarzach respondentów: katastrofalna jakość, fatalna obsługa, nierzetelność, niewydolność – to tylko niektóre epitety jakich użyli badani.
Zmienia się też nastawienie klientów do zakupów w internecie. Popularne twierdzenie o tym, że niska cena to kluczowy aspekt przyciągający ich do sklepów internetowych powoli staje się mitem. W przeprowadzonym badaniu ten argument zajął dopiero czwarte miejsce (z wynikiem 48%). Dla klientów najważniejsze okazały się:
- możliwość składania zamówień o dowolnej porze (62%),
- dostawa prosto do domu (57%),
- oszczędność czasu (57%).
Innymi słowy: Polacy ponad wszystko cenią sobie wygodę. I słusznie!
Dla klientów bardzo ważna jest również jakość wykonania i prowadzania sklepu. Według badanych internautów, idealny sklep powinien:
- mieć potwierdzoną wiarygodność (66%),
- informować o dostępności towarów (58%),
- akceptować różne formy płatności (56%),
- oferować niskie ceny towarów (56%),
- …
- być funkcjonalny i estetyczny (45%),
- prowadzić fachowe doradztwo (41%).
Klienci są zatem coraz bardziej świadomi możliwości jakie niesie za sobą sprzedaż elektroniczna i wiedzą na co zwracać uwagę przy zakupach. Jeszcze 2-3 lata temu tylko nieliczni wiedzieli, że warto pytać o dostępność towaru czy oczekiwać fachowej pomocy ze strony prowadzących sklep. Teraz powoli staje się to normą (chociaż z doświadczenia wiemy, że i teraz niektórzy klienci potrafią oczekiwać dostawy z końca Polski w ciągu kilku godzin :-)).
W samym raporcie znajdziemy jeszcze wiele innych informacji, które mogą zainteresować osoby i firmy planujące rozpocząć sprzedaż poprzez internet. Autorzy przeprowadzili szczegółową analizę poszczególnych aspektów budowy sklepu i obsługi klienta jak również przedstawili wyniki finansowe (lub prognozy tychże wyników) 24 liderów polskiego rynku e-commerce. Raport dość długi jednak dla osób zainteresowanych tematem pozycja warta przeczytania.
Pełną wersję raportu znaleźć można tutaj.